[UPDATES] Cine-s Podcast-urile si ce vor ele de la noi?

It’s all about ears

Stii genul ala de oameni pe care ii intalnesti pentru prima data, dar simti ca iti dau energie pentru tot restul zilei? Ei bine, Mara Maracinescu este unul din ei. Mara este sound artist si traieste intens in fascinanta lume a sunetelor de mai bine de 10 ani, dupa ce a absolvit Brown University. Astazi Mara se ocupa cu productia de podcasturi si vrea sa arate cu indarjire ca desi suntem o tara mica ce nu are o cultura poate la fel de solida ca cea de peste Ocean, in privinta acestui tip de produs, lucrurile se misca si aici.

Ok, bun, dar hai sa lamurim, in caz ca nu stii exact ce este un podcast, acesta se refera la formatul acela audio, un fel de emisiune radio, sa-i zicem, care poate fi ascultat de pe orice tip de device și care poate fi accesat oricand. Podcastingul a aparut in 2005, atunci cand cea mai noua versiune a iTunes de la Apple a permis suportul acestui tip de produs. Exista in prezent podcasturi care acopera o multime de subiecte, de la muzica, filme, istorie, subiecte tabu si pana la teorii ale conspiratiei.

Podcasterii, adica cei care creeaza podacasturile, au, la randul lor, propriile lor povesti. „Podcastul a aparut cu iPodul, iar de pe atunci, am dat peste This American Life – unul din cele mai vechi podcasturi si de atunci am inceput sa ascult podcasturi, fie in engleza, fie in franceza si chiar si in spaniola. E adevarat, multi oameni le asculta deja pe alea americane, fundamentele, dar e bine sa le asculti si pe celelalte”, isi aminteste Mara.

„In momentul de fata, podacasturile sunt create de oameni din diferite zone, unii sunt jurnalisti, unii bloggeri care abordeaza teme de branding, si unii care vin pe partea de psihologie. Si mai sunt si cei care fac stand-up comedy. Stiu ca media ar fi undeva la 2.000-3.000 de play-uri”.

Mara se declara optimista cu privire la viitorul podcasturilor și crede ca aceasta forma de exprimare audio are potentialul de a schimba lumea. In masura in care gasesti podcastul potrivit pentru un anumit om si reusesti sa ii starnesti atentia, chiar si cu un detaliu mic, il poti cuceri definitiv.

„Anul trecut a explodat tot domeniul acesta. Si cred ca si piata din Romania ia amploare si chiar si faptul ca au aparut podcasturi de care nu stiam, e un semn bun, e un semn ca se dezvolta. Clar este un public urban, in jur de 25 si cam pana in 40 de ani. In SUA, spre exemplu genul dominant este cel feminin, dar incepe sa se egaleze. Nu erau femei de culoare pana acum multa vreme care ascultau podcasturi, dar acest lucru a inceput sa se schimbe. Mie mi se parea multa vreme ca lumea nu este dispusa sa asculte ceva, pentru ca alegea varianta youtube-ului, unde voia si imagine”, explica Mara Maracinescu.

De unde vin banii?

Toate ca toate, dar finantarea inca este un capitol care ne doare de cele mai multe ori, mai ales in Romania, unde posibilitatile de finantare sunt de multe ori reduse. Pentru proiectul „Sunt in casa cu raul”, Mara Maracinescu alaturi de echipa sa a castigat una din bursele Superscrieri, oferita de Fundatia Friends for Friends, pentru a documenta cazurile de violenta abuziva in cuplurile de adolescenti din tara. Un alt proiect la care a lucrat recent poarta numele „Retelele Privirii”, mai precis este prima platforma digitala dedicata unei arhive muzeale din Romania, in care pot fi explorate o parte din colectiile Arhivei de la Muzeul Taranului Roman. Pot fi accesate inclusiv cantece si ambiante vechi, care surprind viata si munca satenilor de altadata. Acest proiect a fost finantat de Administratia Fondului Cultural National (AFCN), acelasi AFCN pentru care in luna mai a acestui an, Ministrul Finantelor taia drastic 30% din bugetul singurei institutii publice care finanteaza arta independenta din Romania. Oh, well, aici voiam sa ajung cu finantarea, lucrurile sunt inca incerte momentan.

Mara spune ca in Franta, spre exemplu, exista o alta cultura a podcasturilor si ca francezii se bucura de ajutor din partea Primariei, a organizatiilor independente sau chiar a fundatiei Louis Vuitton, daca au noroc. „In afara am vazut ca exista mai multe posibilitati. Fie ai bani de la sponsori, fie obtii granturi, fie ai suport de la comunitate, in masura in care ai deja una formata. Numai ca la noi, lumea nu cred ca-si da seama de costurile implicate pentru un anumit gen de productie. In Romania, majoritatea podcasturilor sunt conversationale, ceea ce implica mai putine costuri decat daca ai merge pe teren”, spune Mara.

Music corner

Unul din cele mai reprezentative podcasturi americane de muzica este Song Exploder, platforma care, incepand cu 2014 gazduieste peste 100 de episoade, in care diversi artisti sunt invitati sa isi deschida sufletele in fata ascultatorilor. Este un loc in care muzicienii diseaca la fel ca intr-un laborator propriile piese si in care explica povestea din spatele lor. Printre cele mai reprezentative nume din istoria muzicii pe care le poti auzi pe Song Exploder se numara artisti din trupe mai vechi, de rezonanta: U2, R.E.M., Nine Inch Nails, Gorillaz, The Cranberries, The Killers sau artisti precum Bonobo, Björk, DJ Shadow. Restul listei poate fi regasita aici.

Eu zic ca asa cum asculti muzica, zi de zi, este poate la fel de comod sa asculti un podcast. E simplu, iti pui castile in urechi, te sui in metroul si-i dai bataie la ascultare. Iarasi, la drumurile lungi cred ca podcasturile sunt alternativa perfecta.

Pentru muzica mai sunt multe alte podcasturi precum Switched On Pop, Signal Co No.1 (care gazduieste de la inceputul acestei luni si o mini serie de episoade despre trupa Pixies), Couch Wisdom, Broken Record, Disgraceland si multe altele.

De ce sa alegi un podcast?

Am sesizat tot mai mult in timp nevoia oamenilor de a evada din realitatea vietii sociale. Unii aleg sa nu mai parcurga texte jurnalistice, de multe ori, sau cel putin au clar o dispozitie si o apetenta catre subiecte mai soft, daca aleg totusi varianta cititului. Asa ca alternativa podcasturilor este, cumva, binevenita, din punctul meu de vedere, nu pentru ca pune la dispozitie teme usoare, ci pentru ca sunt poate mai facil de urmarit, dar fiind faptul ca nu imbina vizualul in compozitia sa.

Totodata, ce mi se mai pare tare e ca poti alege materiale din domenii foarte variate. Unele subiecte iti starnesc inevitabil curiozitatea si te indeamna sa dai click. Iar in materie de muzica, personal, cred ca podcasturile confera intimitate, cu atat mai mult cu cat discutiile se petrec intre doi oameni care stau la capete diferite de microfon si carora nu le pasa de modul in care arata. Iar discutiile ajuta. Ajuta sa ne dam seama mai bine ce face artistul pe scena sau la pupitru, ajuta sa fim mai receptivi si mai supportive cu munca lor. Pana la urma totul se rezuma la comunicare si uneori, oricat de mult putem presupune ca intelegem artistul prin intermediul creatiilor sale, o discutie cu el in care sa poata sa iti exemplifice munca sa, este mai mult decat binevenita. Nici nu trebuie sa iti faci griji sa ai internet (desi, btw, e cineva care nu are?) pentru ca podcasturile pot fi ascultate si offline. iTunes, Spotify, Soundcloud, Castbox sunt cele mai la indemana platforme unde regasesti podcasturi.

Cheers!

Be sociable

Comments

Post a Comment

You don't have permission to register